Sa facem cunostinta!

   ” Absorbtia fondurilor europene este de o importanta cruciala. Este cel mai important element pentru strategia de crestere economica pentru intervalul 2014-2020. Din cauza contextului economic foarte nesigur, aceste proiecte de investitii finantate din fonduri europene, ar putea fi un important motor de crestere. Mai ales acum, cand bugetele firmelor au de suferit de pe urma crizei financiare mondiale si cand accesul la finantare pe piata bancara este atat de mult restrictionat, devine absolut salvatoare existenta si posibilitatea de a obtine fonduri nerambursabile “, – Mugur Isarescu, guvernator al Bancii Nationale a Romaniei.

Ce sunt fondurile europene ?

      In Romania, aproape oricine poate discuta despre absorbtia fondurilor europene. Pe de alta parte foarte putini sunt familiarizati si au cunostintele elementare despre ce inseamna aceasta absorbtie si cum se face ea.

     Fondurile europene, sunt acele instrumente financiare create de Uniunea Europena, pentru Romania (si nu numai, Romania nu este singurul stat european care beneficiaza de aceste instrumente) pentru segmentul privat si/sau public, cu scopul de a dezvolta anumite domenii si a sprijini tarile membre la atingerea anumitor standarde de dezvoltare, atat economica, dar si sociala sau culturala.

   

 

 
Ce inseamna fond nerambursabil ?

 

     Fondurile nerambursabile sunt acele ajutoare financiare care se acorda fara a mai fi restituite. Nu sunt credite, nu se percep dobanzi pentru acordarea lor, nu trebuie sa restituiti nici macar 1 euro din valoarea ajutorului primit.

    Prin sintagma “accesare fonduri nerambursabile” se înțelege faptul că persoanele interesate (în mare parte fiind reprezentate de IMM-uri) pot solicita, în anumite condiții, subvenții financiare pentru investiții. În România, cele mai multe subvenții (atât ca număr cât și ca valoare) sunt acordate de Uniunea Europeană, însă se pot menționa și subvențiile provenite de la bugetul de stat. 

       Trebuie sa stiti ca fondurile europene nerambursabile se acorda doar dupa ce  intocmiti un proiect care contine o cerere de finantare, precum si o serie de documente si avize care trebuie sa evidentieze clar oportunitatea si rentabilitatea investitiei pentru care doriti sa primiti  fondurile nerambursabile. Cu alte cuvinte trebuie sa stiti foarte bine pentru ce solicitati banii de la Uniunea Europeana si  Guvernul Romaniei acordati prin programe specifice  si, mai mult, trebuie sa dovediti foarte clar ca banii vor fi investiti corect si astfel va vor aduce profit.

 

5 sfaturi pentru accesare fonduri europene

 

 

 
1) Identificarea oportunităţii.

   

      Primul lucru pe care trebuie să-l facă o persoană după ce a luat decizia de implicare în afaceri îl constituie identificarea unor idei posibile de afaceri din care să rezulte oportunităţi viabile. O oportunitate atractivă şi bine definită reprezintă piatra de temelie a unei afaceri de success. Există o mare varietate de surse de idei de afaceri. Întreprinzătorul (in speta dumneavoastra) va trebui să determinati care dintre aceste idei au un potenţial comercial suficient pentru a deveni nucleul noii afaceri.

 

 

 
2) Nu plecati la drum fără să detineti banii de co-finanţare.

   

      Următoarea grijă a solicitantului care vrea bani europeni ar trebui să fie co-finanţarea. Conform procedurilor in vigoare un beneficiar trebuie sa asigure cota sa parte de co-finantare a proiectului (cheltuieli eligibile si cheltuieli neeligibile) in functie de procentul stabilit prin contractul de finantare. Incercati sa realizati un buget investitional in functie de posibilitatile dumneavoastra financiare.

 

 

 
3) Secretul succesului: consultantul care se ocupă de dosarul de finanţare.

 

      În primul rând, beneficiarul ar trebui să îşi caute un consultant cu experienţă în domeniul fondurilor europene, să aibă grijă să nu-şi angajeze un consultant novice. La prima întrevedere cu firma de consultanţă, cel care vrea să acceseze fondurile ar trebui să-i ceară un portofoliu de proiecte în care a oferit servicii de consultanţă complete (Cerere de Finantare si implementare a proiectului).

     “Consultanţa în scrierea unui proiect este complet diferită de consultanţa în implementarea proiectului. Eu mi-aş pune mari semne de întrebare dacă aş întâlni un consultant care a refuzat să ajute la implementarea proiectului pentru care a oferit consultanţă la scriere.

      “ Nu întotdeauna un proiect scris după grilă poate fi şi implementat”

     Expertiza unui consultant este dată şi de implicarea sa în proiectele finanţate din fondurile de preaderare, Phare, Sapard şi Ispa. Asadar puteti cere referinte referitoare la vechimea in cadrul acestei activitati.

    Nu in ultimul rand, as sfatui potentialii beneficiari de fonduri europene sa faca o vizita la sediul consultantilor, pentru a putea identifica exact locatia, cine sunt si daca dispun de logistica. Din pacate acest segment de servicii a fost invadat de asa zisi “consultanti”. Majoritatea acestora fac deplasarile la beneficiar, pentru a evita o localizare, scopul fiind de a isi putea pierde usor urma in cazul problemelor aparute in cazul proiectelor depuse. Beneficiarul detine din pacate doar un numar de telefon de contact, “biroul” acestor asa zisi consultanti fiind – mapa cu care s-au prezentat la intalniri.

 

 

 
4) Eliminaţi toate riscurile posibile. 

 

       Identificaţi toate riscurile posibile, şi asiguraţi-vă că le-aţi acoperit cât mai bine posibil. Nu este suficient să se contracteze o consultanţă, să se desfaşoare o colaborare cu o firmă de consultanţă, este nevoie ca beneficiarul fondurilor europene să vegheze îndeaproape toate etapele pentru derularea proiectului, sa se implice activ in atingerea obiectivelor asumate in cadrul proiectului, formand impreuna cu consultantul o echipa. Din pacate nu există această conştientizare a faptului că proiectul trebuie dus până la capăt nu numai până la atingerea rezultatelor.

     Unii dintre antreprenorii, fermierii si ceilalti beneficiari care au derulat proiecte pe fonduri europene au facut cateva greseli care au influentat negativ implementarea proiectelor cu finantare europeana.

      Conform Autoritatii de Management, cele mai intalnite greseli sunt:

 

1. Propunerea unor solutii constructive in cadrul proiectelor de investitii complexe care au fost subevaluate sau supraevaluate la momentul depunerii cererii de finantare;

2. Alegerea locului investitiei in zone mai greu accesibile, fara utilitati, cu cheltuieli mari suportate pe neeligibil, cheltuieli care nu sunt prinse initial in bugetul investitiei dar care ingreuneaza cash-flow-ul solicitantului si pot duce la imposibilitatea realizarii investitiei;

3. Complicarea proiectelor prin incercarea de a obtine un punctaj cat mai mare.

4. Lipsa unui studiu de piata solid inaintea propunerii unei investitii – de exemplu multe investitii realizate pe acelasi sector, in aceeasi zona care ulterior dovedindu-se nefiind viabile;

5.  Nerespectarea planului de afaceri/studiu de fezabilitate, ceea ce determina intocmire de note de aprobare;

6. Nerespectarea proiectului tehnic in faza de plata pentru proiectele complexe;

7. Introducerea in caietul de sarcini anexat la invitatiile de participare in cazul selectiei de oferte a unor cerinte pe care insusi beneficiarul, in procesul de evaluare a ofertelor nu le respecta;

8. Beneficiarii nu se asigura de respectarea de catre toti ofertantii a caietelor de sarcini/a proiectului tehnic (referitor la listele de cantitati) rezumandu-se doar la verificarea criteriului “pretul cel mai mic” ;

9. Beneficiarii nu se asigura, suficient de capacitatea ofertantilor de a furniza bunuri care sa respecte cerintele tehnice, de a avea capacitatea executarii anumitor lucrari sau de prestarea de servicii de calitate fara a fi pus in dificultate/ in intarziere prin neprecizarea in cerintele caietului de sarcini a Codurilor CAEN necesare pentru care sa existe activitati autorizate beneficiarului de a furniza/executa/presta;

 

 
5) ÎNCEPEȚI UN PROIECT! “ Nu este niciun sfat mai bun decât experienţa”.

 

       Dupa ce aţi trecut prin toate verificările şi evaluările anterioare depunerii dosarului, faceţi-vă curaj şi aplicaţi. În cel mai rău caz, câştigaţi experientă, care vă va fi utilă la următoarea aplicare.

Etapele unui proiect – Cum se obtine finantarea ?

 

 

Pasul 1: Beneficiarii eligibili completeaza cererea de finantare si anexele solicitate de Autoritatea de Management. Exista un model unic de cerere de finantare pentru toate cele trei instrumente structurale, cu anexe diferentiate pe fiecare fond in parte.
Pasul 2: Cererea de finantare este transmisa Organismului Intermediar / Autoritatii de Management.
Pasul 3: Se verifica conformitatea administrativa a cererii de finantare, in conformitate cu procedurile interne ale fiecarei AM.
Pasul 4: După verificarea conformității administrative urmează verificarea eligibilității proiectului. Criteriile de eligibilitate a proiectelor sunt prezentate în Programul Cadru de Implementare și trebuie aprobate de către Comitetul de Monitorizare.
Pasul 5: Evaluarea tehnică și financiară a proiectului.
Pasul 6: Selectarea proiectului conform criteriilor aprobate de Comitetul de Monitorizare.
Pasul 7: Aprobarea proiectului și semnarea contractului de finanțare